آشنایی با ترموکوپل و شیر برقی ایمنی اجاق گاز

- 2021-09-08-

محل اتصال (سر) ترموکوپل در شعله درجه حرارت بالا قرار می گیرد و نیروی الکتریکی تولید شده به سیم پیچ شیر برقی ایمنی نصب شده در شیر گاز از طریق دو سیم اضافه می شود. نیروی مکش ایجاد شده توسط شیر برقی ، آرمیچر شیر برقی را جذب می کند ، به طوری که گاز از طریق شیر گاز به سمت نازل جریان می یابد.

اگر شعله به دلایل اتفاقی خاموش شود ، نیروی الکتریکی ایجاد شده توسط ترموکوپل از بین می رود یا تقریباً از بین می رود. مکش شیر برقی نیز از بین می رود یا بسیار ضعیف می شود ، آرماتور تحت عمل فنر آزاد می شود ، بلوک لاستیکی نصب شده روی سر آن سوراخ گاز در شیر گاز را مسدود می کند و شیر گاز بسته می شود.

از آنجا که نیروی الکتروموتور تولید شده توسط ترموکوپل نسبتاً ضعیف است (فقط چند میلی ولت) و جریان نسبتاً کم است (فقط دهها میلی آمپر) ، مکش سیم پیچ شیر برقی ایمنی محدود است. بنابراین ، در لحظه احتراق ، شفت دریچه گاز باید فشار داده شود تا در جهت محوری نیروی خارجی به آرماتور بدهد ، به طوری که آرمیچر جذب شود.

استاندارد ملی جدید تصریح می کند که زمان باز شدن شیر برقی ایمنی 15 ثانیه â است ، اما به طور کلی توسط تولید کنندگان در عرض 3 ~ 5S کنترل می شود. زمان آزادسازی شیر برقی ایمنی طبق استاندارد ملی در 60 سالگی است ، اما به طور کلی توسط سازنده در عرض 10 ~ 20 ثانیه کنترل می شود.

همچنین یک دستگاه احتراق به اصطلاح "شروع دوم صفر" وجود دارد که عمدتا از یک شیر برقی ایمنی با دو سیم پیچ استفاده می کند و یک سیم پیچ تازه اضافه شده به مدار تأخیر متصل می شود. در حین احتراق ، مدار تأخیری جریانی ایجاد می کند تا شیر برقی را برای چند ثانیه در حالت بسته نگه دارد. به این ترتیب ، حتی اگر کاربر فوراً دست خود را رها کند ، شعله خاموش نمی شود. و معمولاً برای محافظت از ایمنی به سیم پیچ دیگری اعتماد کنید.

موقعیت نصب ترموکوپل نیز بسیار مهم است ، به طوری که شعله را می توان در هنگام احتراق به خوبی در سر ترموکوپل پخت. در غیر این صورت ، EMF ترموالکتریک تولید شده توسط ترموکوپ کافی نیست ، مکش سیم پیچ شیر برقی ایمنی بسیار کوچک است و آرمیچر قابل جذب نیست. فاصله بین سر ترموکوپل و پوشش آتش معمولاً 3 ~ 4 میلی متر است.